Incassobureau

Wanneer een incassobureau inschakelen?
Het lijkt eenvoudig maar het is vaak een moeilijke stap om een vordering uit handen te geven. Hoe lang wacht u nog totdat de klant uw factuur betaalt. Uw geduld is nu echt op. Maar u wilt geen ruzie met uw klant. Pro Actief Incasso zorgt voor beter betalende klanten. Snel, professioneel en met respect voor uw klantrelatie. Voor vorderingen op bedrijven geldt dat u het incassobureau kunt inschakelen vanaf het moment dat de betaaltermijn is verstreken. Ons advies is om minimaal één aanmaning te versturen met daarin een betaaltermijn van 14 dagen.

Bij vorderingen op particulieren bent u wettelijk verplicht een aanmaning te versturen met een betaaltermijn van 14 dagen. In deze aanmaning moet u het bedrag aan incassokosten vermelden dat wordt berekent wanneer er niet tijdig betaald wordt. Blijft uw klant ook na deze aanmaning in gebreke, dan kunt u het incassobureau inschakelen.

Incassobureau duur?
Het inschakelen van een incassobureau kost geld maar bij Pro Actief Incasso draait uw debiteur voor de kosten op. Als u eerst zelf een factuur hebt gestuurd, vervolgens een aanmaning stuurt en daarna pas een incassobureau inschakelt heeft u recht om administratiekosten te maken die bovenop de bestaande factuur komen. u dient dit wel vooraf te communiceren, bijvoorbeeld door dit op te nemen in de geldende algemene voorwaarden.

Wettelijk verplichte aanmaning
Wanneer betaling uitblijft na het verstrijken van een redelijke betalingstermijn dan bent u verplicht om minimaal één schriftelijke aanmaning te sturen, voordat u een factuur uit handen kunt geven.

Heeft u vragen? Stel uw vragen gerust via het contactformulier

Checklist
8 uitgangspunten om niet (of te laat) betalende klanten te voorkomen

  1. ken uw klant.
  2. Verstrek uw leveringsvoorwaarden.
  3. Stel uw betalingstermijn duidelijk vast.
  4. Is de betalingstermijn afwijkend t.o.v. de leveringsvoorwaarden, leg deze afwijking dan vast.
  5. Plan een aftersales moment in en toets de tevredenheid.
  6. Maak een protocol in uw bedrijf, voor niet of slecht betalende klanten.
  7. Bespreek deze ook met de klant.
  8. Leg een klantdossier aan.

Voldoet u aan al deze voorwaarden, dan heeft u een goede basis. Wordt er toch niet, of niet tijdig betaald, dan kunt u uw vordering met een gerust hart uit handen geven. U bent duidelijk geweest naar uw klant.

Meer weten? (advies is altijd gratis!)
Onze salesmanager kan u alles vertellen over onze diensten en de voor u te bereiken voordelen. Wij helpen u graag uw debiteurenbeheer te optimaliseren. Neem verblijvend contact met ons op! Wilt u door ons gebeld worden, klik hier.

U profiteert van de volgende voordelen

  • Direct actie;
  • Altijd bereikbaar;
  • U houdt de controle door middel van uw eigen unieke online cockpit;
  • 100% uitkering van de hoofdsom;
  • No Cure No Pay.

Dien direct uw vordering in

 

 

Aanmelden